Historiaa

Matkustajien palvelua jo 80 vuotta!

Wanhoja tarinoita   

Oulaisten Liikenne -yhtiöillä tulee tänä vuonna mittariin kunniakkaat 80 vuotta. Joonas Pirttijärven lisäksi ensimmäiset linjurinsa käynnistivät vuonna 1936 Toivo Käkelä sekä Veikko Karhu. Konsernin kaikkien liikenneyhtiöiden juuret ulottuvat 1930-luvun lopun vilkkaisiin vuosiin.

Joonas Pirttijärvi starttasi 14-paikkaisen Chevroletinsa ensimmäiselle linjavuorolleen tasan 80 vuotta sitten. Joonaksen Letukan reitti kulki Oulaisista Haapaveden kautta Piippolaan.

Joonaksen esimerkkiä seurasivat pian muutkin veljekset. Vuonna 1938 aloitti Matti Pirttijärvi liikenteen Haapaveden ja Nivalan välillä. Väinö, Otto ja Eino seurasivat kahden vanhemman veljensä esimerkkiä.

Vuonna 1936 aloitti liikennöinnin Toivo Käkelä, jonka linjuri huristi Raahesta Vihannin kautta Karhukankaalle.

Ruukkilainen Veikko Karhu puolestaan oli aloittanut postinkuljetuksen henkilöautolla välillä Ruukki-Paavola-Luohua. Vuonna 1936 Karhu sai liikenneluvan linjurille ja aloitti hänkin 14-paikkaisella Letukalla liikennöinnin samalla postireitillä.

Johan Emil Klemetti alkoi ajaa Ylivieskasta Haapajärvelle vuonna 1938. Seuraavan vuonna aloitti kuorma-autolla yrittämisen kalajokinen Kalle (Kaarlo) Kamunen, jonka toiminta laajen vuonna 1944 onnikkaliikenteeseen reitillä Kalajoki-Rautio-Sievi kk.

”Sukuviasta” yhtiöksi

Pirttijärven veljeksillä linjuriliikennöinti näytti olevan sopiva sukuvika, josta saatiin elantoa ja päästiin eteenpäin.

Jonkinmoisia päällekkäisyyksiä ja järkeistämisen ajatuksia lienee virinnyt sotien jälkeen, sillä veljekset  perustivat joulukuussa 1953 Oulaisten Liikenne Oy:n.

Veljekset jatkoivat alkuvuosina liikennöintiä entisillä linjoillaan. Viljami palveli matkustajia Käräjäoja- Kirkonkylä- Nivala reitillä. Matti ajoi Haapaveden ja Nivalan väliä sekä myöhemmin Kokkolaan. Väinö ajoi Oulaisista Kalajoelle.

Keskittymisestä saatiinkin hyötyä, etenkin paperi- ja huoltotöissä.

Mutta rahasta oli huutava pula ja uudet linja-autot olivat jo silloin poskettoman kalliita.

 Eino Pirttijärvi on muistellut, että erään kerran oli kysytty lainaa Oulaisten Säästöpankista uuden linja- auton hankintaan. Pankinjohtaja oli ihmetellyt, etteihän koko pankissa ole sellaista rahamäärää mitä siihen tarvitaan...

Vuosikymmenten kuluessa sukuyhtiö on laajentunut yrityskaupoilla pohjoisen Suomen suurimmaksi paikallisesti omistetuksi liikenneyritykseksi. Kuuden vuosikymmenen aikana on tehty kaikkiaan parikymmentä yrityskauppaa. Käkelän, Klemetin ja Karhun yritysten lisäksi yhtiöihin on ostettu myös kärsämäkinen T. Konttila sekä pyhäsalmelainen K. Hollanti Oy. Viimeisin kauppa tehtiin vuonna 2008, jolloin konsernin osaksi siirtyi Kamusen Liikenne Oy.